- Dołączył
- Listopad 16, 2021
- Posty
- 108
- Punkty
- 43
Naucz się ustawiać światła do uprawy marihuany, aby uzyskać maksymalną skuteczność.
Contents:
Od wczesnych lad 90. HID (wysokoprężne lampy wyładowcze) były preferowanymi lampami do uprawy dla każdego hodowcy indoor, od początkujących po profesjonalistów. Z biegiem lat lampy te stały się bardziej wydajne, pojawiły się cyfrowe stateczniki i większe, lepsze reflektory. Hodowcy, którzy preferują HID są głęboko przekonani, że lumen to jedyna statystyka wydajności, która ma znaczenie, jeśli chodzi o oświetlenie.
Na scenie pojawiły się co prawda CMH (ceramiczne lampy metalohalogenkowe), ale żarówka CMH o mocy 315 W — mimo że imponująca — to dość droga modernizacja dla standardowej lampy MH lub lampy metalohalogenkowej. Co więcej, CMH 315 W nie jest tak wydajna, jak wysokiej klasy podwójne spektrum/ agro HPS 600 W lub wysokoprężna lampa sodowa. Podobnie, lampy CFL mają pewne zalety, ale zawsze zajmują drugie miejsce po wypróbowanych oraz zaufanych światłach HID.
Dioda elektroluminescencyjna, LED, to wschodząca, przełomowa technologia, która ma zakończyć panowanie HID w uprawie marihuany. Najnowsza generacja systemów LED jest teraz w stanie wyprodukować marihuanę o porównywalnej, a w niektórych przypadkach wyższej jakości niż konfiguracja HID. PAR, promieniowanie fotosyntetycznie czynne, jest miarą, którą fanatycy LED uważają za najważniejszą.
Najlepiej nie mieć zbytniej obsesji na temat różnych nowych pomiarów światła i zmodyfikowanych widm światła. Nie komplikuj sprawy. Pomyśl o świetle w kategoriach watów i rachunków za prąd. Na początku pojawia się pytanie „Jaki jest pobór mocy?”, a następnie: „Ile ciepła oraz światła wyemituje ta żarówka?”.
HID posiada kilka nowych bajerów, ale podstawowe zasady uprawy marihuany przy użyciu tego rodzaju sztucznego światła pozostają takie same. Stosuj MH do wzrostu wegetatywnego i HPS do fazy kwitnienia. Lampy HPS o podwójnym spektrum są popularną alternatywą i prawdopodobnie nawet lepszą dla odmian automatycznie kwitnących.
Żarówki 400 W i 600 W są najbardziej odpowiednie do uprawy marihuany indoor. Światła należy zawiesić na równej wysokości. Optymalna wysokość światła to 30–50 cm nad topami roślin. Oznacza to ostrożne przymocowanie reflektora do sufitu lub dachu namiotu do uprawy za pomocą specjalnych zawieszek czy wieszaków.
Najlepiej jest używać uchwytów, które można łatwo regulować i przesuwać, gdy rośliny dojrzewają i rosną. Pamiętaj, że MH 600 W może być za intensywne dla siewek i sadzonek, a odległość ponad 60 cm może być bardziej odpowiednia.
Nie bierz się za szyny świetlne, jeśli nie masz uprawnień inżynierskich. Stacjonarne światła, które się nie kołyszą i pozioma żarówka umieszczona w czystym, otwartym reflektorze to profesjonalne, standardowe ustawienia. Najlepiej użyć dużego reflektora z szeroką rozpiętością lub tak dużego, jaki się zmieści w przestrzeni do uprawy, aby wykorzystać odpowiednio cały obszar.
Szklane filtry oraz lekkie i chłodzące powietrze lampy są drogie. Dlatego oprawy nadają się tylko do uprawy w szafie, ponieważ mają jedne z najgorszych właściwości odblaskowych spośród wszystkich reflektorów dostępnych na rynku. Dodanie większej liczby świateł i większej liczby wentylatorów oznacza wyższe rachunki za prąd.
Jedyną zaletą, jaką oferuje lampa 250 W, jest to, że wierzchołki roślin mogą zbliżyć się do żarówki nawet do 20 cm. Ilość ciepła jest znacznie mniejsza niż w przypadku lamp o mocy 600 W, ale światło nie dociera tak daleko. Ograniczone światło dociera do niższych gałęzi wyższych roślin.
Dodanie tylko jednego dodatkowego HPS o mocy 600 W może znacznie zwiększyć temperaturę w uprawie. Często inwestycja w modernizację pomieszczenia do uprawy jest mniej kosztownym i bardziej efektywnym rozwiązaniem. Może zakryj ściany folią Mylar, zamień statecznik magnetyczny na ściemnialny lub cyfrowy czy zainwestuj w światła LED.
Niestety CFL nie posiadają imponujących wartości lumenów ani PAR. Co gorsza, światła CFL nie są zbyt skuteczne podczas etapu kwitnienia marihuany. Rośliny konopi wymagają znacznie intensywniejszego oświetlenia podczas kwitnienia niż może dostarczyć lampa CFL. Jeśli wykorzystasz je w fazie kwitnienia, możesz spodziewać się niedużych plonów i luźnych pąków.
Wysokowydajne zestawy LED, które pobierają 350–400 W i mogą przewyższać konfigurację 600 W MH i HPS z pełnym spektrum, nie są tanie. Jest kilka modeli, które naprawdę potrafią wszystko. Najlepsze systemy nie produkują dużo ciepła i są niezwykle ekonomiczne. Zalecana odległość od roślin zależy od lampy, więc uważaj i koniecznie zapoznaj się z instrukcjami producenta.
Poniżej zagłębimy się w naukę stojącą za mocą światła, abyś mógł ocenić idealną moc i umiejscowienie świateł do uprawy cannabis. Omówimy terminy takie jak fotony, lumeny i PAR, a także główne typy świateł do uprawy i ich różnice.
Światło można mierzyć w wielkościach fotometrycznych pochodzących z wrażliwości ludzkiego oka na kolor lub za pomocą wielkości radiometrycznych związanych z energią przenoszoną przez wiązki światła. Lumeny i luksy to powszechnie używane jednostki fotometryczne, które odnoszą się do światła dostrzeganego przez ludzkie oko.
Jednak pomiary fotometryczne nie wskazują, ile energii świetlnej lampa wysyła do rośliny w celu przeprowadzenia fotosyntezy, ponieważ dane te nie obejmują zmiennych PAR. Mimo to lumen i luks mogą stanowić wstępne wskazanie mocy konkretnej żarówki i możemy porównać różne produkty, mierząc ich wydajność fotometryczną za pomocą stosunku lumen: wat, niezależnie od ewentualnych różnic w widmie światła przy różnych długościach fal.
Luksy i lumeny dobrze sprawdzają się w pomiarach świateł MH, HPS, CFL i T5, ale nie mierzą dokładnie wydajności światła LED podczas uprawy cannabis.
Najpowszechniej stosowanym pomiarem radiometrycznym w ogrodnictwie jest PPFD (fotosyntetyczna gęstość strumienia fotonów), która mierzy przepływ mikromoli fotonicznych PAR w metrze kwadratowym na sekundę (μmol/m²/s). Zakładając, że podana jest wartość PPFD światła do wzrostu, możemy obliczyć jego sprawność radiometryczną i porównać różne systemy oświetleniowe za pomocą stosunku PPFD: wat.
Nawet jeśli konopie to wymagająca roślina, napromieniowanie powyżej progu granicznego dla każdej odmiany, etapu życia lub warunków środowiskowych niekoniecznie zwiększa plony. I odwrotnie, nadmierne ciśnienie fotoniczne może spowodować uszkodzenie liści i kwiatów.
Innymi słowy, produkcja kwiatów wzrasta, gdy roślina marihuany otrzymuje 20–30 moli światła PAR dziennie, następnie wyrównuje się przy 30–40 molach i zmniejsza się przy ponad 40 molach.
Jeśli Twój box do uprawy ma 250 cm długości i 80 cm szerokości, Twoja przestrzeń do uprawy będzie wynosić 2,50 m × 0,80 m = 2 m². Jeśli dążysz do uzyskania kwitnących roślin na powierzchni około 2 m² i chcesz poeksperymentować z poziomem PPFD wynoszącym 500 μmol, potrzebujesz po prostu 1000 μmol/m²/s. Wynik ten należy następnie podzielić przez PPFD na wat światła, aby określić potrzebną wartość wat.
Jako odniesienie, światła HPS mogą w przybliżeniu być odpowiednie na następujące powierzchnie:
Światła LED mogą w przybliżeniu być odpowiednie na następujące powierzchnie:
Aby dowiedzieć się, ile światła dostarczasz swoim roślinom, możesz kupić miernik luksów i zmierzyć natężenie światła w różnych miejscach. Możesz też wykonać obliczenia teoretyczne, które uwzględniają lumeny emitowane przez lampę w stosunku do powierzchni wzrostu. Aby obliczyć ciśnienie w luksach, wystarczy podzielić lumeny lampy przez metry kwadratowe oświetlanej powierzchni. Jeśli umieścisz lampę wytwarzającą 100 000 lm w odległości 1 m od wierzchołka rośliny, oświetli ona obszar 1 m² z intensywnością 100 000 lx (100 000 lm ÷ 1 m = 100 000 lx). Jeśli lampa jest oddalona tylko o 0,5 m, uprawa otrzyma 100 000 lm ÷ 0,5m = 200 000 lx.
Niestety natężenie światła spada o współczynnik równy kwadratowi odległości źródła od oświetlanego obiektu, dlatego ta sama lampa umieszczona na 2 metrach wysokości zwiększy szerokość wiązki, pokrywając 4 m², ale tylko 25 000 lx. W związku z tym potrzebujesz czterech lamp, aby osiągnąć hipotetyczny cel 100 000 lx na całym obszarze uprawy.
Właściwa odległość dla żarówek MH i HPS zależy głównie od ich mocy. Zawsze wieszaj lampy na najwyższej zalecanej odległości i stopniowo je obniżaj. Zakładając, że wentylacja w pomieszczeniu do uprawy jest odpowiednio ustawiona, stosując mniejszą żarówkę o mocy 250 W można rozpocząć od odległości 35 cm, stopniowo schodząc w dół, aż osiągniesz odległość 25 cm od pąków pod koniec fazy kwitnienia. Przy żarówce 600 W możesz zacząć od 50 cm i zejść do 30 cm; jeśli wybrałeś lampę 1000 W, lepiej pozostaw co najmniej 80 cm odległości od topów.
Powszechną praktyką jest potrzymanie grzbietu dłoni tuż nad wierzchołkami roślin; jeśli czujesz się komfortowo, Twoje rośliny też. Ale nie ufaj zbytnio ogólnym zasadom. Zawsze sprawdzaj rośliny pod kątem oznak przegrzania lub nadmiernego ciśnienia fotonicznego.
Podczas gdy MH i HPS są odpowiednie dla różnych etapów cyklu wzrostu, zazwyczaj można je zawiesić w podobnej odległości od roślin. Oba światła działają najlepiej, gdy są bliżej uprawy, ale dobrze jest je odpowiednio przetestować, jeśli stosujesz je po raz pierwszy.
Niezależnie od tego, czy jesteś początkującym hodowcą, czy też dokonujesz zmian w swoim pokoju do uprawy, zalecamy wieszanie lamp na najwyższej zalecanej wysokości. W ten sposób możesz stopniowo je obniżać, aż będziesz zadowolony, że roślina otrzymuje wystarczającą ilość energii. Trzymaj lampy w odległości co najmniej 30–38 cm od topów przez cały czas. Pamiętaj, że wygląd może być mylący i nie chcesz zbytnio podgrzewać liści.
Jeśli nie masz pewności, ile ciepła dociera do roślin, przeprowadź szybki test. Po prostu umieść dłoń na wysokości topów pod lampą. Jeśli jest Ci za gorąco, roślinom jest też będzie za gorąco. Po prostu przesuń światła nieco wyżej.
Ostatnią rzeczą, którą należy wziąć pod uwagę, są żarówki. Funkcjonalność żarówek zmniejsza się z upływem czasu, ponieważ zaczynają one wydzielać mniej energii. Starsza żarówka będzie musiała znajdować się więc bliżej roślin niż nowsza. Natomiast zupełnie nowa żarówka powinna być trzymana tak daleko od topów, jak to możliwe bez negatywnego wpływu na rozwój roślin. Większość ludzi wymienia żarówki MH przynajmniej raz w roku, podczas gdy osoby stosujące HPS mogą je wymieniać raz na kilka lat.
Różne modele lamp LED do uprawy mają różne optymalne odległości od roślin, a producenci zwykle dołączają do swoich produktów odpowiednie instrukcje. Po prostu zacznij od średniej odległości w zalecanym zakresie i obserwuj rośliny przez najbliższe dni. Podnieś światła, jeśli zauważysz, że liście bledną lub mają spalone końcówki. Jeśli rośliny są szczęśliwe, przesuń panel LED bliżej, ale nigdy do punktu, w którym górne liście zaczynają blaknąć, żółknąć lub brązowieć.
Panele LED o dużej mocy i sile większej niż 300 W należy trzymać w odległości co najmniej 70 cm od topów, a następnie przesuwać bliżej w fazie kwitnienia. Ogólnie rzecz biorąc, światła LED o mocy 200–400 W należy umieścić w odległości 30–70 cm od roślin, podczas gdy światła o mocy 450–600 W wymagają odległości 50–80 cm. Systemy o wyższej mocy muszą znajdować się jeszcze dalej. Pamiętaj, aby uważnie obserwować swoje rośliny, gdy zaczniesz używać nowego światła.
Światła LED są trudne. Na rynku jest tak duży wybór, że nie ma jednej uniwersalnej opcji. W rezultacie nie ma dla nich standardowej odległości. Zasadniczo, w zależności od tego, co wybierzesz, producenci zalecą wysokość od topów — a Ty mimo wszystko będziesz musiał tę wysokość odpowiednio dostosować.
Innym sposobem, w jaki lampy LED mogą Cię zmylić jest to, że zazwyczaj są mocniejsze niż na to wyglądają. Światła wydają się słabe, więc łatwo jest pomyśleć, że nie emitują wystarczającej ilości energii. Wręcz przeciwnie, są zwodniczo mocne i musisz mieć wszystko na oku. Jeśli tego nie zrobisz, Twoje rośliny mogą wyblaknąć lub skończysz z rozczarowującymi plonami.
Chociaż każde światło LED do uprawy jest inne, z reguły powinieneś je zawiesić wyżej niż inne światła, a następnie odpowiednio dostosowywać tę wysokość. Wysokość zawieszenia świateł możesz dostosowywać przez cały cykl wzrostu rośliny, przesuwając je bliżej rośliny podczas kwitnienia.
Contents:
- Trzy najczęstsze typy nowoczesnych świateł do uprawy
- Widmo światła, par oraz lumeny
- Par i ppfd w obliczeniach wat
- Słońce, żarówki i odpowiednie ciśnienie fotoniczne
- Ile światła potrzebuje twoje pomieszczenie do uprawy?
- Zasada ilości watów na metr kwadratowy: ile roślin możesz uprawiać?
- Hid (mh, hps): zasady dotyczące właściwej odległości
- Led: zasady dotyczące właściwej odległości
Trzy najczęstsze typy nowoczesnych świateł do uprawy
Współczesna uprawa marihuany indoor zwykle obejmuje co najmniej jedno z trzech sztucznych źródeł światła: HID, CFL lub LED. Często hodowcy używają także połączeń różnych lamp w swojej uprawie. Oczywiście istnieją inne, bardziej przestarzałe technologie, ale ten przewodnik skupia się na najpopularniejszym oświetleniu używanym przez hodowców cannabis w XXI wieku. Omówimy praktyczne porady dotyczące grow roomów bez polegania na pseudonaukowych statystykach.Od wczesnych lad 90. HID (wysokoprężne lampy wyładowcze) były preferowanymi lampami do uprawy dla każdego hodowcy indoor, od początkujących po profesjonalistów. Z biegiem lat lampy te stały się bardziej wydajne, pojawiły się cyfrowe stateczniki i większe, lepsze reflektory. Hodowcy, którzy preferują HID są głęboko przekonani, że lumen to jedyna statystyka wydajności, która ma znaczenie, jeśli chodzi o oświetlenie.
Na scenie pojawiły się co prawda CMH (ceramiczne lampy metalohalogenkowe), ale żarówka CMH o mocy 315 W — mimo że imponująca — to dość droga modernizacja dla standardowej lampy MH lub lampy metalohalogenkowej. Co więcej, CMH 315 W nie jest tak wydajna, jak wysokiej klasy podwójne spektrum/ agro HPS 600 W lub wysokoprężna lampa sodowa. Podobnie, lampy CFL mają pewne zalety, ale zawsze zajmują drugie miejsce po wypróbowanych oraz zaufanych światłach HID.
Dioda elektroluminescencyjna, LED, to wschodząca, przełomowa technologia, która ma zakończyć panowanie HID w uprawie marihuany. Najnowsza generacja systemów LED jest teraz w stanie wyprodukować marihuanę o porównywalnej, a w niektórych przypadkach wyższej jakości niż konfiguracja HID. PAR, promieniowanie fotosyntetycznie czynne, jest miarą, którą fanatycy LED uważają za najważniejszą.
Najlepiej nie mieć zbytniej obsesji na temat różnych nowych pomiarów światła i zmodyfikowanych widm światła. Nie komplikuj sprawy. Pomyśl o świetle w kategoriach watów i rachunków za prąd. Na początku pojawia się pytanie „Jaki jest pobór mocy?”, a następnie: „Ile ciepła oraz światła wyemituje ta żarówka?”.
HID posiada kilka nowych bajerów, ale podstawowe zasady uprawy marihuany przy użyciu tego rodzaju sztucznego światła pozostają takie same. Stosuj MH do wzrostu wegetatywnego i HPS do fazy kwitnienia. Lampy HPS o podwójnym spektrum są popularną alternatywą i prawdopodobnie nawet lepszą dla odmian automatycznie kwitnących.
Żarówki 400 W i 600 W są najbardziej odpowiednie do uprawy marihuany indoor. Światła należy zawiesić na równej wysokości. Optymalna wysokość światła to 30–50 cm nad topami roślin. Oznacza to ostrożne przymocowanie reflektora do sufitu lub dachu namiotu do uprawy za pomocą specjalnych zawieszek czy wieszaków.
Najlepiej jest używać uchwytów, które można łatwo regulować i przesuwać, gdy rośliny dojrzewają i rosną. Pamiętaj, że MH 600 W może być za intensywne dla siewek i sadzonek, a odległość ponad 60 cm może być bardziej odpowiednia.
Nie bierz się za szyny świetlne, jeśli nie masz uprawnień inżynierskich. Stacjonarne światła, które się nie kołyszą i pozioma żarówka umieszczona w czystym, otwartym reflektorze to profesjonalne, standardowe ustawienia. Najlepiej użyć dużego reflektora z szeroką rozpiętością lub tak dużego, jaki się zmieści w przestrzeni do uprawy, aby wykorzystać odpowiednio cały obszar.
Szklane filtry oraz lekkie i chłodzące powietrze lampy są drogie. Dlatego oprawy nadają się tylko do uprawy w szafie, ponieważ mają jedne z najgorszych właściwości odblaskowych spośród wszystkich reflektorów dostępnych na rynku. Dodanie większej liczby świateł i większej liczby wentylatorów oznacza wyższe rachunki za prąd.
Oświetlenie a powierzchnia uprawy
Generalnie 400–600 W na metr kwadratowy to wystarczająco dużo światła na uprawę marihuany w domu. Komercyjni hodowcy mogą podnieść te wartości do ponad 1000 W, aby uzyskać maksymalne plony. Pakowanie jak największej liczby lamp do uprawy nie jest szybką drogą do obfitych plonów. Więcej lamp HID to więcej światła, ale także dużo więcej ciepła, te lampy potrafią się nagrzewać. Lampy 250 W są przeznaczone wyłącznie dla mikro-hodowców.Jedyną zaletą, jaką oferuje lampa 250 W, jest to, że wierzchołki roślin mogą zbliżyć się do żarówki nawet do 20 cm. Ilość ciepła jest znacznie mniejsza niż w przypadku lamp o mocy 600 W, ale światło nie dociera tak daleko. Ograniczone światło dociera do niższych gałęzi wyższych roślin.
Dodanie tylko jednego dodatkowego HPS o mocy 600 W może znacznie zwiększyć temperaturę w uprawie. Często inwestycja w modernizację pomieszczenia do uprawy jest mniej kosztownym i bardziej efektywnym rozwiązaniem. Może zakryj ściany folią Mylar, zamień statecznik magnetyczny na ściemnialny lub cyfrowy czy zainwestuj w światła LED.
Jak wiele roślin?
Odpowiedź brzmi: tyle, ile życzy sobie tego hodowca. Możesz umieścić 16 roślin marihuany w 11-litrowych kwadratowych pojemnikach na jednym metrze kwadratowym powierzchni uprawnej w przypadku stosowania SOG. Alternatywnie można hodować jedną dużą roślinę na takiej samej powierzchni, korzystając z metody ScrOG. Tak czy inaczej, wydajność będzie porównywalna. Wszystko zależy od tego, jak wykorzystujesz światło i obszar uprawy.Suplementacja CFL
Chłodne, białe widmo CFL(świetlówki kompaktowej) jest naprawdę skuteczne jako alternatywa dla żarówki MH. Lampa CFL o mocy 250 W zapewnia porównywalne wyniki co lampa MH o mocy 400 W. Osiąga się to przez zawieszenie CFL nawet 10 cm nad baldachimem roślin. CFL się nie nagrzewa i może być bliżej roślin bez spalania liści. Ponadto, światła CFL tylko nieznacznie zwiększą temperaturę w pomieszczeniu uprawy. To sprawia, że CFL są idealne w przypadku siewek, sadzonek oraz podczas fazy wzrostu. Lampy CFL są czasami jedyną opcją dla mikro-hodowców.Niestety CFL nie posiadają imponujących wartości lumenów ani PAR. Co gorsza, światła CFL nie są zbyt skuteczne podczas etapu kwitnienia marihuany. Rośliny konopi wymagają znacznie intensywniejszego oświetlenia podczas kwitnienia niż może dostarczyć lampa CFL. Jeśli wykorzystasz je w fazie kwitnienia, możesz spodziewać się niedużych plonów i luźnych pąków.
Lampy LED nowej generacji
Najnowsze systemy LED w końcu mogą równać się z tradycyjnymi systemami oświetlenia HID. Obecnie sytuacja jest podobna do tej, gdy na przełomie XIX i XX wieku pojawiły się po raz pierwszy telewizory z płaskim ekranem. Korzyści i zalety były widoczne dla wszystkich. Jednak czynnikiem ograniczającym były wysokie ceny wiodących producentów.Wysokowydajne zestawy LED, które pobierają 350–400 W i mogą przewyższać konfigurację 600 W MH i HPS z pełnym spektrum, nie są tanie. Jest kilka modeli, które naprawdę potrafią wszystko. Najlepsze systemy nie produkują dużo ciepła i są niezwykle ekonomiczne. Zalecana odległość od roślin zależy od lampy, więc uważaj i koniecznie zapoznaj się z instrukcjami producenta.
Poniżej zagłębimy się w naukę stojącą za mocą światła, abyś mógł ocenić idealną moc i umiejscowienie świateł do uprawy cannabis. Omówimy terminy takie jak fotony, lumeny i PAR, a także główne typy świateł do uprawy i ich różnice.
Widmo światła, PAR oraz lumeny
Światło składa się z fotonów, które są drobnymi cząsteczkami przemieszczającymi się z prędkością światła. Fotony w wiązkach światła wibrują z różnymi częstotliwościami i długościami fal. Ludzie widzą promieniowanie fotoniczne w zakresie fal o długości 380–680 nm, a wrażliwość roślin na światło waha się w zakresie 200–800 nm. Nie wszystkie długości fal w tym widmie mają taki sam wpływ na fotosyntezę; te, które najbardziej aktywują procesy biochemiczne w roślinach nazywane są PAR (promieniowaniem czynnym fotosyntetycznie), które ma zakres widmowy 400–700 nm.Światło można mierzyć w wielkościach fotometrycznych pochodzących z wrażliwości ludzkiego oka na kolor lub za pomocą wielkości radiometrycznych związanych z energią przenoszoną przez wiązki światła. Lumeny i luksy to powszechnie używane jednostki fotometryczne, które odnoszą się do światła dostrzeganego przez ludzkie oko.
Jednak pomiary fotometryczne nie wskazują, ile energii świetlnej lampa wysyła do rośliny w celu przeprowadzenia fotosyntezy, ponieważ dane te nie obejmują zmiennych PAR. Mimo to lumen i luks mogą stanowić wstępne wskazanie mocy konkretnej żarówki i możemy porównać różne produkty, mierząc ich wydajność fotometryczną za pomocą stosunku lumen: wat, niezależnie od ewentualnych różnic w widmie światła przy różnych długościach fal.
Luksy i lumeny dobrze sprawdzają się w pomiarach świateł MH, HPS, CFL i T5, ale nie mierzą dokładnie wydajności światła LED podczas uprawy cannabis.
PAR i PPFD w obliczeniach wat
Mówiąc najogólniej, minimalna ilość światła o szerokim spektrum potrzebna roślinie marihuany wynosi około 9000 lm na metr kwadratowy, podczas gdy optymalna to ponad 20 000 lm/m². Jednak energiczny wzrost i kwitnienie rośliny w pomieszczeniach zależą od progów świetlnych osiąganych przy określonych długościach fal, które wyzwalają fotosyntezę. Z tego powodu światła LED do uprawy roślin wykorzystują systemy radiometryczne do pomiaru ilości fotonów napromieniowanych w częstotliwościach kolorów PAR, o których wspominaliśmy wcześniej.Najpowszechniej stosowanym pomiarem radiometrycznym w ogrodnictwie jest PPFD (fotosyntetyczna gęstość strumienia fotonów), która mierzy przepływ mikromoli fotonicznych PAR w metrze kwadratowym na sekundę (μmol/m²/s). Zakładając, że podana jest wartość PPFD światła do wzrostu, możemy obliczyć jego sprawność radiometryczną i porównać różne systemy oświetleniowe za pomocą stosunku PPFD: wat.
Słońce, żarówki i odpowiednie ciśnienie fotoniczne
W środku lata w południe słońce dociera do Ziemi na szerokościach około 45° z mocą fotosyntezy 1200–2000 PPFD. Jednak siewki, sadzonki i rośliny macierzyste marihuany są szczęśliwe, gdy otrzymują PPFD na poziomie zaledwie 200–400 μmol/m²/s. Rośliny cannabis w fazie wzrostu wymagają 400–600 μmol/m²/s, a rośliny kwitnące zwykle potrzebują 600–1500 μmol/m²/s PPFD z atmosferycznym poziomem CO₂. Badanie wykazało, że najbardziej produktywny PPFD dla konopi indyjskich to 1500–2000 μmol/m²/s w temperaturze 25–30°C z naturalnym CO₂ zwiększonym do 750 ppm.Nawet jeśli konopie to wymagająca roślina, napromieniowanie powyżej progu granicznego dla każdej odmiany, etapu życia lub warunków środowiskowych niekoniecznie zwiększa plony. I odwrotnie, nadmierne ciśnienie fotoniczne może spowodować uszkodzenie liści i kwiatów.
Innymi słowy, produkcja kwiatów wzrasta, gdy roślina marihuany otrzymuje 20–30 moli światła PAR dziennie, następnie wyrównuje się przy 30–40 molach i zmniejsza się przy ponad 40 molach.
Ile światła potrzebuje Twoje pomieszczenie do uprawy?
Aby ustalić odpowiednią ilość światła dla uprawy, musisz pomnożyć długość pomieszczenia przez jego szerokość, aby uzyskać powierzchnię, a następnie pomnożyć uzyskaną liczbę przez pożądany poziom PPFD.Jeśli Twój box do uprawy ma 250 cm długości i 80 cm szerokości, Twoja przestrzeń do uprawy będzie wynosić 2,50 m × 0,80 m = 2 m². Jeśli dążysz do uzyskania kwitnących roślin na powierzchni około 2 m² i chcesz poeksperymentować z poziomem PPFD wynoszącym 500 μmol, potrzebujesz po prostu 1000 μmol/m²/s. Wynik ten należy następnie podzielić przez PPFD na wat światła, aby określić potrzebną wartość wat.
Zasada ilości watów na metr kwadratowy: ile roślin możesz uprawiać?
Systemy LED wytwarzają wyższą wartość PAR niż MH, HPS i inne rodzaje lamp. Mimo to Twoje rośliny będą potrzebować mniej więcej tej samej ilości watów na metr kwadratowy, aby uzyskać zbiory podobne do tych, jakie dają tradycyjne żarówki HID. Weź również pod uwagę, że systemy oświetlenia LED są często reklamowane jako mocniejsze niż ich rzeczywisty pobór mocy elektrycznej, ale nie oznacza to, że LED o mocy 400 W może pokryć tą samą przestrzeń, co żarówka HPS o mocy 1000 W. Oto kilka ogólnych wykresów mocy potrzebnej do wyhodowania silnych roślin marihuany przy użyciu różnych systemów oświetlenia. We wczesnej fazie wegetacji rośliny będą potrzebować około połowy energii.Jako odniesienie, światła HPS mogą w przybliżeniu być odpowiednie na następujące powierzchnie:
250W ≈ 0.5–1m² ≈ 2 rośliny |
400W ≈ 1–1.5m² ≈ 4 rośliny |
600W ≈ 1.3–2m² ≈ 8 rośliny |
1000W ≈ 1.8–3m² ≈ 10 rośliny |
Światła LED mogą w przybliżeniu być odpowiednie na następujące powierzchnie:
120W ≈ 0.5m² ≈ 1 roślina |
200W ≈ 0.8m² ≈ 2 rośliny |
280W ≈ 1m² ≈ 4 rośliny |
350W ≈ 1.5m² ≈ 6–8 rośliny |
Aby dowiedzieć się, ile światła dostarczasz swoim roślinom, możesz kupić miernik luksów i zmierzyć natężenie światła w różnych miejscach. Możesz też wykonać obliczenia teoretyczne, które uwzględniają lumeny emitowane przez lampę w stosunku do powierzchni wzrostu. Aby obliczyć ciśnienie w luksach, wystarczy podzielić lumeny lampy przez metry kwadratowe oświetlanej powierzchni. Jeśli umieścisz lampę wytwarzającą 100 000 lm w odległości 1 m od wierzchołka rośliny, oświetli ona obszar 1 m² z intensywnością 100 000 lx (100 000 lm ÷ 1 m = 100 000 lx). Jeśli lampa jest oddalona tylko o 0,5 m, uprawa otrzyma 100 000 lm ÷ 0,5m = 200 000 lx.
Niestety natężenie światła spada o współczynnik równy kwadratowi odległości źródła od oświetlanego obiektu, dlatego ta sama lampa umieszczona na 2 metrach wysokości zwiększy szerokość wiązki, pokrywając 4 m², ale tylko 25 000 lx. W związku z tym potrzebujesz czterech lamp, aby osiągnąć hipotetyczny cel 100 000 lx na całym obszarze uprawy.
HID (MH, HPS): zasady dotyczące właściwej odległości
Żarówki HID są dostępne w wersji metalohalogenkowej (MH) z zimnym światłem odpowiednim dla fazy wegetatywnej oraz w wersji wysokoprężnych lamp sodowych (HPS) o znacznie szerszym spektrum dla fazy kwitnienia. Lampy te nagrzewają się i wymagają odpowiedniego układu chłodzenia. Z biegiem czasu emitują również mniej światła, dlatego nowe żarówki należy trzymać dalej niż starsze, a po kilku latach warto rozważyć ich wymianę.Właściwa odległość dla żarówek MH i HPS zależy głównie od ich mocy. Zawsze wieszaj lampy na najwyższej zalecanej odległości i stopniowo je obniżaj. Zakładając, że wentylacja w pomieszczeniu do uprawy jest odpowiednio ustawiona, stosując mniejszą żarówkę o mocy 250 W można rozpocząć od odległości 35 cm, stopniowo schodząc w dół, aż osiągniesz odległość 25 cm od pąków pod koniec fazy kwitnienia. Przy żarówce 600 W możesz zacząć od 50 cm i zejść do 30 cm; jeśli wybrałeś lampę 1000 W, lepiej pozostaw co najmniej 80 cm odległości od topów.
Powszechną praktyką jest potrzymanie grzbietu dłoni tuż nad wierzchołkami roślin; jeśli czujesz się komfortowo, Twoje rośliny też. Ale nie ufaj zbytnio ogólnym zasadom. Zawsze sprawdzaj rośliny pod kątem oznak przegrzania lub nadmiernego ciśnienia fotonicznego.
Jak wysoko należy zawiesić światła MH i HPS?
Popularne, powszechnie stosowane i prawdopodobnie najlepsze dla osiągnięcia wysokich plonów — lampy do uprawy MH lub HPS wybierane są przez wielu hodowców.Podczas gdy MH i HPS są odpowiednie dla różnych etapów cyklu wzrostu, zazwyczaj można je zawiesić w podobnej odległości od roślin. Oba światła działają najlepiej, gdy są bliżej uprawy, ale dobrze jest je odpowiednio przetestować, jeśli stosujesz je po raz pierwszy.
Niezależnie od tego, czy jesteś początkującym hodowcą, czy też dokonujesz zmian w swoim pokoju do uprawy, zalecamy wieszanie lamp na najwyższej zalecanej wysokości. W ten sposób możesz stopniowo je obniżać, aż będziesz zadowolony, że roślina otrzymuje wystarczającą ilość energii. Trzymaj lampy w odległości co najmniej 30–38 cm od topów przez cały czas. Pamiętaj, że wygląd może być mylący i nie chcesz zbytnio podgrzewać liści.
Jeśli nie masz pewności, ile ciepła dociera do roślin, przeprowadź szybki test. Po prostu umieść dłoń na wysokości topów pod lampą. Jeśli jest Ci za gorąco, roślinom jest też będzie za gorąco. Po prostu przesuń światła nieco wyżej.
Ostatnią rzeczą, którą należy wziąć pod uwagę, są żarówki. Funkcjonalność żarówek zmniejsza się z upływem czasu, ponieważ zaczynają one wydzielać mniej energii. Starsza żarówka będzie musiała znajdować się więc bliżej roślin niż nowsza. Natomiast zupełnie nowa żarówka powinna być trzymana tak daleko od topów, jak to możliwe bez negatywnego wpływu na rozwój roślin. Większość ludzi wymienia żarówki MH przynajmniej raz w roku, podczas gdy osoby stosujące HPS mogą je wymieniać raz na kilka lat.
Wykres odległości światła MH/HPS
Wykres odległości światła MH/HPS | |||||
---|---|---|---|---|---|
MOC | 150W | 240W | 400W | 600W | 1000W |
DYSTANS | 20-30 cm (8–12") | 25–35 cm (10–14") | 30–48 cm (12–19") | 35–64 cm (14–25") | 41–79 cm (16–31") |
LED: zasady dotyczące właściwej odległości
Systemy LED wydzielają mniej ciepła niż żarówki HID, ale nadal potrzebują chłodzenia, aby zapobiec przypadkowemu spaleniu roślin. Diody LED emitują duże ciśnienie światła, nawet przy stosunkowo niskich temperaturach. Sama ilość światła, a nie ciepło, może powodować lekkie poparzenia i blaknięcie liści.Różne modele lamp LED do uprawy mają różne optymalne odległości od roślin, a producenci zwykle dołączają do swoich produktów odpowiednie instrukcje. Po prostu zacznij od średniej odległości w zalecanym zakresie i obserwuj rośliny przez najbliższe dni. Podnieś światła, jeśli zauważysz, że liście bledną lub mają spalone końcówki. Jeśli rośliny są szczęśliwe, przesuń panel LED bliżej, ale nigdy do punktu, w którym górne liście zaczynają blaknąć, żółknąć lub brązowieć.
Panele LED o dużej mocy i sile większej niż 300 W należy trzymać w odległości co najmniej 70 cm od topów, a następnie przesuwać bliżej w fazie kwitnienia. Ogólnie rzecz biorąc, światła LED o mocy 200–400 W należy umieścić w odległości 30–70 cm od roślin, podczas gdy światła o mocy 450–600 W wymagają odległości 50–80 cm. Systemy o wyższej mocy muszą znajdować się jeszcze dalej. Pamiętaj, aby uważnie obserwować swoje rośliny, gdy zaczniesz używać nowego światła.
Jak wysoko powinieneś zawiesić oświetlenie LED?
Idealne światła do uprawy dla wszystkich ogrodników, światła LED wymagają wielu dostosowań, aby znaleźć idealną wysokość ich zawieszenia. Jednak przy tak dużej mocy, w odpowiednich warunkach można uzyskać niesamowite plony.Światła LED są trudne. Na rynku jest tak duży wybór, że nie ma jednej uniwersalnej opcji. W rezultacie nie ma dla nich standardowej odległości. Zasadniczo, w zależności od tego, co wybierzesz, producenci zalecą wysokość od topów — a Ty mimo wszystko będziesz musiał tę wysokość odpowiednio dostosować.
Innym sposobem, w jaki lampy LED mogą Cię zmylić jest to, że zazwyczaj są mocniejsze niż na to wyglądają. Światła wydają się słabe, więc łatwo jest pomyśleć, że nie emitują wystarczającej ilości energii. Wręcz przeciwnie, są zwodniczo mocne i musisz mieć wszystko na oku. Jeśli tego nie zrobisz, Twoje rośliny mogą wyblaknąć lub skończysz z rozczarowującymi plonami.
Chociaż każde światło LED do uprawy jest inne, z reguły powinieneś je zawiesić wyżej niż inne światła, a następnie odpowiednio dostosowywać tę wysokość. Wysokość zawieszenia świateł możesz dostosowywać przez cały cykl wzrostu rośliny, przesuwając je bliżej rośliny podczas kwitnienia.